20 juli, 2012

EPO og marathon - en fantastisk cocktail!

Efter en velfortjent hviledag gik turen til Aars og storMESTERENS hjemmebane. Jeg betegner næsten Aars som min egen hjemmebane, da jeg har løbet deroppe en del gange før.

Lad det være sagt med det samme... jeg havde en fantastisk dag.

Taktikken var klar fra start og uret indstillet med de rigtige mellemtider. 10 km. løb i tempo 5,31, derefter 1 km. gang i tempo 8,00 hvor der skulle indtages energi. Det giver en gennemsnitstid på 5,41 og en sluttid på 4 timer. Ved 14 km. var jeg 10 sek. foran planen og ved 28 km. var 70 sek. foran tidsplanen - det gik fantastisk. Ingen kriser, ingen ømme ben, varieret underlag, godt selskab, dejligt vejr og humøret var i top.

Mentalet kræver det meget mere at løbe i tempo 5,41 og være igang i ca. 4 timer. Budget marathon er et rundeløb hvor der skal løbes 14 runder af 3 km. Det betyder at man møder løberne flere gange, og i mit tilfælde bliver overhalet af mange af løberne op til flere gange. Men jeg kan endnu engang fremhæve vigtigheden af at holde sig til planen og holde tempoet undervejs. Jeg kommer ikke til at løbe i samme tempo i junglen og derfor er det vigtigt at få trænet gå-løb-gå-løb taktikken. Jan Vajhøj mener at det hedder 80/20 i junglen - 80 gang og 20 løb. Jeg finder det bare svært at skulle ned og gå, når jeg føler at have energi til mere og helst vil fortsætte i det samme tempo.

Som noget nyt til løbet i Aars var jeg kommet i besiddelse af EPO - den lovlige EPO. High5 Zero - Electrolyth & Magnesium sports drink med citrus. Jeg har ALDRIG været den store fan af hverken gels, saltsticks, energibarer mm. og altid synes at cola, slik og kage fra depotet var den bedste energikilde. MEN... jeg er blevet klogere efter løbet i fredags. Zero indeholder ingen energi, men derimod de salte og mineraler der er vigtig for kroppen under et marathon, hvor man mister en del væske. Jeg havde 2 x 0,5 lit. vand med ud til depotet hvor en kapsel blev opløst i hver flaske. Jeg valgte at løbe med flasken hele vejen og skiftede den halvvejs. Drak ved hver 2. km. og følte et fint flow. Det samlede væske/energiindtag i løbet blev 1 liter vand med Zero, 3 gels med appelsin samt 0,5-1,0 liter vand fra tasken. Det fungerede rigtig godt, og jeg havde ingen maveproblemer undervejs - noget som jeg godt har kunnet opleve ved depotbesøgene.

EPO
Nu er der styr på gels samt electrolyter til Jungle Marathon.

Sluttiden blev 3.50 og det var lidt hurtigere end planlagt. Følte efter sidste pause ved 33 km. at jeg havde masser af overskud endnu. Valgte derfor at sætte tempoet op og se hvor langt det rakte.

5,14 + 5,04 + 4,53 + 4,23 + 4,15 + 4,18 + 4,09 + 4,10 + 4,17 + 3,51

Løb negativ split på 8 min. og det var udelukkende på de sidste 9 km. Havde igen et godt løb og sluttede rigtig godt af. Selvom det ikke var en del af planen, er jeg sikker på at sådanne afslutninger giver selvtillid og er med til at booste formen endnu mere. Næste løb er på søndag i Hammer Bakker. Taktikken hedder igen 4 timer, dog med hovedvægten lagt på flere pauser undervejs og med et højere tempo på løbsdelen.

Starttid
20-07-2012 16:03
Distance
42.15 km
Varighed
3t:50m:05s
Gns. hastighed
5:27 min/km
Max. hastighed
3:33 min/km
Kalorier
3118 kcal


Ingen kommentarer:

Send en kommentar