29 juli, 2012

K42

The fastest way to get there... is to go slow - Det blev et fantastisk gensyn med alperne.

Havde lagt en taktik fra starten og målsætningen om en sluttid på 4,15 var optimistisk men indenfor rækkevidde. Kunne jeg holde mellemtiderne på de 3 etaper og var der kræfter til en slutspurt så skulle missionen nok lykkes.

Starten gik kl. 1030 fra Bergün og det betød at vi skulle med toget ud til starten. Toget var pakket til bristepunktet og rejsen varede 45 minutter. Undervejs kunne vi følge løberne på K78 og K30. Kim Jensen som jeg igen havde fornøjelsen af at møde til Swiss Alpine skulle deltage i K30. Han havde igen en ambitiøs målsætning med besøget i Schweiz. En sluttid på maks. 2 timer ville bringe ham på podiet. Kim har 2,41 som bedste marathontid, men han har også erfaret fra sidste besøg i Schweiz at bjergene kan spænde ben for sådanne målsætninger. MEN... det Kim præsterede i år var SPITZEKLASSE! Han kom ind i 2,01 og det rakte til en samlet 2. plads og for første gang til Swiss Alpine kom en dansker på podiet. Jeg bøjer mig i støvet for denne bedrift - det er respekt!

Jeg havde valgt at løbe i en løbetrøje med lange ærmer samt t-shirt uden over. Var meget i tvivl om påklædningen og var nede tidligt om morgenen i Davos for at følge starten til den lange etape. Her kunne jeg se at 90% af alle løberne havde valgt t-shirt og shorts. WHAT TO DO... temperaturen var på omkring 20 grader inden starten og det ville blive alt for varmt med mit tøjvalg, men vejret kan hurtig skifte på toppen. Jeg valgte at beholde den på og kunne smide den undervejs hvis det blev for varmt. Det var den mest fornuftige beslutning længe. Allerede efter 7 km. begyndte det at regne. Det tog til og lyn og torden rullede ind over bjergene - inden længe var vi gennemblødte og kolde. Temperaturen faldt (10-13 grader) desto højere vi kom op og det begyndte samtidig at hagle. Var på det tidspunkt rigtig glad for min beslutning. Kunne se mange andre løbere fryse da vejret skiftede. Først på toppen ved Keschhütte stod hjælpere klar med regnslag - men der var det alt for sent.

De første 17 km. var der afsat 2 timer til. Jeg nåede toppen på 1,53 og havde derved optjent 7 minutter. Det var svært i starten at holde igen og jeg blev overhalet af mange løbere på de flade stykker. Vidste fra mit første besøg at stigningen de sidste 4 kilometer op mod Keschhütte (stiger i snit 15%) ville trække tænder ud, og derfor var det vigtig at gemme lidt energi hertil. Jeg ramte toppen med maser af energi i behold og en placering som nummer 51.


Herefter var det muligt at give den gas igen hen mod den næste bjergtop. 6 kilometer hvoraf de først 2 var ned ad bakke og de sidste 4 op ad - specielt den sidste km. op mod Sertigpass med en stigning på 17% ville være barsk. Her var der afsat 45 min. og den tid holdt lige nøjagtig. Dvs. der stadig var 7 minutter opsparet. Vejret blev bedre - det var stoppet med at regne og temperaturen steg en del. Jeg valgte at tage trøjen af og løbe i t-shirt resten af vejen. Det var helt perfekt. Stien mindede meget om den gamle Panoramatrail og hvis modet var der kunne man rykke i klassementet. Jeg gav den noget gas og overhalte en masse løber på de små stier.

Herefter manglede der "bare" 19 km. nedløb. Eller det troede jeg, der gjorde. På den gamle rute var det DOWN HILL hele vejen til Davos, lige med en enkelt sløjfe inden mål. Jeg skulle holde 5 min. i snit så ville målet være nået.

 11,24 + 7,54 + 5,14 + 4,38 + 4,14 + 4,08 + 3,59 + 4,05 + 5,30...

Men så begyndte bakkerne igen og ruten gik herefter op til skoven. Det var ikke med i beregningerne og tempoet faldt herefter. Målet synes pludselig at forsvinde lige så stille og den store tabel blev taget i brug. Pludselig var forspringet skrumpet ind og jeg lå til en sluttid på omkring 4,20. Det var egentlig også godkendt, men samtidig ikke hvad jeg havde drømt om. Havde hele tiden storMESTERENS tid på 4,45 i baghovedet og den skulle gerne slåes med en god margin. Prøvede at holde tempo og undgå at miste for meget tid på bakkerne ved at gå. Blev kun overhalet en gang på nedløbet og det var i skovområdet det skete. Begyndte herefter at tænke på hvor jeg var gået ned i tempo... var kommet i mental modvind nu. MEN... pludselig helt uventet stod der pludselig et km. skilt der sagde 40 km. Det kom 2 km. før uret og det gav en mentalt boost. Pludselig så det hele meget bedre ud og jeg fandt nogle ressourcer frem som jeg ikke vidste jeg havde. Tempoet steg og jeg kunne høre stadionspeakeren i det fjerne. Mit ur havde tabte nogle gps signaler undervejs og var derfor bagud på distancen. 


Løb i mål i Davos i tiden 4,06,15 og placering som nummer 26. Var helt euforisk over den fantastisk tid og måden hvorpå det kom i hus. Fulgte planen fra første minut og havde fint med overskud hele vejen - selvom der skulle findes lidt reserver frem til sidst. Swiss Alpine er et løb der ryger direkte ind på TOP3 over løb der skal prøves. Det er stærkt vanedannende og en flottere natur findes ikke. Er glad for en rigtig succesoplevelse og det giver forhåbninger om en lige så succesfuld tur til Nordvest 100 den 18. august.

1 kommentar: