18 juli, 2012

Klarup Marathon

Så var der verdens premiere i Klarup og omegn - for første gang arrangerede fam. Lund en helt flad??? marathon i deres baghave.

Løbstart var kl. 1800 og jeg tror det er første gang jeg skulle løbe marathon så sent på dagen. HH er tilbage på startlisten og jeg hentede ham en time før i Støvring. Vi var omkring 35 der stillede til start og der var mødt mange kendte ansigter op denne onsdag aften i Klarup.

Jeg skal løbe tre marathons denne uge og taktikken er ens for dem alle.
  • En sluttid på omkring 4 timer hvilket svarer til tempo 5,41 (-10 sek. for 3 x pause)
  • Løbe med rygsæk med vand og Gels - undgå cola og sukker fra depot.
  • Gå en kilometer for hver 10 km. løb - her indtages en gel. Tempo 8,00
Jeg var noget spændt på om jeg kunne holde den planlagte dagsorden til dagens marathon. Men det gik over alt forventning, selvom jeg flere gange havde lyst til at smide tasken og sætte lidt mere fart på. Specielt da jeg tidligt i løbet, blev overhalet af de forreste løbere. Kunne se på deres blikke, at de synes det var mærkeligt, at man gik så tidligt i løbet og så endda ned ad bakke. Det betød også at jeg indtog sidstepladsen indtil ca. 30 km. hvor jeg fik kontakt med de bagerste løbere. Én efter én blev de spist og jeg fik kontakt med HH kort før mål og vi løb sammen i mål i tiden 3,56.

Starttid
18-07-2012 18:06
Distance
41.95 km
Varighed
3t:56m:22s
Gns. hastighed
5:38 min/km
Max. hastighed
3:11 min/km
Kalorier
3100 kcal

Jeg havde ikke forberedt mig på hvilket tempo jeg skulle løbe i for at nå målet på de 4 timer. Derfor brugte jeg meget af tiden på den store tabel undervejs. Ved 14 km. var jeg 1. minut bagefter og ved 28 km. var 2,5 minut efter, og det betød jeg måtte tage nogle hurtige kilometer for indhente det tabte. Nu er tidstabellen klar til på fredag. 5,30 pr. kilometer med 3 indlagte gåpauser på 8 minutter og så skulle sluttiden gerne hedder 4 timer. For uden de hurtige kilometer havde jeg et rigtig godt flow og holdt et stabilt tempo det meste af vejen.

Klarup Marathon kan varmt anbefales til hyggeløbere. Det sociale i sådan et løb er helt fantastisk og det er sjovt at møde løberne flere gange på en 4,2 km. rundstrækning. Godt depot (HH) samt hygge med kaffe og kage efterfølgende. MEN... jeg har svært ved at motivere mig selv til at løbe 10 runder på asfalt en onsdag aften. Det er hårdt ved benene og en øm achilles bagefter, er det der har fået mig til at tage beslutningen om, at jeg ikke gider at løbe 42 km. på asfalt mere. Asfalt er beregnet til hurtige løb hvor der er mange deltagere og et stort setup. Cannonball, budget, hyggemarathon - kært barn har mange navne - skal afholdes i naturen med mindst 50% blødt underlag (skov eller lign.) for at jeg igen gider løbe hyggemarathon. Hvis det er hyggen jeg vil have, kan jeg sagtens nøjes med at løbe en halv marathon til disse arrangementer. For mig er det ikke vigtigt at løbe mange, komme i Klub 100 eller 1000 men derimod have en god oplevelse.

Tak til Bjarne, Helene, børnene samt alle de andre der sørgede for en god aften i Klarup. Dette er ikke en kritik af jeres arrangement, men derimod en konstatering af, at jeg ikke gider løbe 42 km. på asfalt længere. Livet er for kort til asfalt...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar