03 april, 2013

Brutalis... bakket og benhårdt!

Lang fredag var det atter tid til gensyn med Brutal marathon. Et løb der har været kåret til DKs hårdeste marathon og som vil forvandle voksne mænd til drenge hvis man ikke var forberedt godt nok. Løbet er opkaldt efter det uopdragne næsehorn Brutalis som regerede i flere år i Aalborg Zoo. For 14. gang vil løberne blive guidet rundt i området omkring Mølleparken og med Aalborg Zoo som nabo. Fantastisk rute der bringer løberne seks gange op ad Skovbakkevej og hvor den forkerte taktik ville kunne få katastrofale følger.

For mit vedkomne var det 3. gang jeg skulle prøve kræfter med løbet. De forrige 2 gange var det muligt at tilmelde sig på dagen. Men i 2013 er marathon blevet hver mands eje, og det betyder at flere og flere stiller til start. Da jeg vanen tro ikke havde sikret mig et nummer inden, måtte jeg stille mig i kø fra kl. 1100 i håb om at jeg kunne få et nummer. Starten gik kl. 1300 og små 250 løbere fra hele landet var klar. Et kig i historiebogen afslørede at sidst jeg var på ruten kom jeg rundt i tiden 3,21. Det var der ikke en chance for at det ville ske igen idag. Har svært ved blot at løbe i tempo 5,00 og så slet ikke på denne rute. Jeg indfandt i stedet min position bagerst i feltet og ventede på det obligatoriske knald fra pistolen der afslørede at løbet var igang.

Efter en lille prolog begynder folk at finde deres pladser i klassementet og herefter begynder det store udskilelsesløb. Det interessante ved Brutalen er at Jan og co. noterer omgangstiderne og placeringerne manuelt for hver omgang du kommer igennem skolegården. Der går pludselig sport i at avancerer for hver runde du løber. Jeg rundede halvvejs i ca. 1,50 og havde holdt et naturligt flow undervejs. Fulgte en del af ruten med Benny Bull indtil han faldt bagud. Henrik var med lidt af vejen - men han havde valgt en taktik der betød at han ville løbe alle 42195 meter uden pauser og havde taget vand med i rygsækken. Derfor blev vi skilt hver gang jeg gik i pit. Til gengæld løb jeg hurigere end ham når jeg kom igang. Men jeg følte at jeg indhentede en del løbere på den sidste halvdel, og glæder mig til at se resultat når det kommer på hjemmesiden.

Jeg kom i mål i tiden 3,42 og havde et fantastisk løb. Holdt tempo hele vejen og kom i mål med overskud. Dog 21 minutter senere end sidste år. Men formen er på vej. Henrik kom ind 11 minutter senere  og Bull 27 minutter efter. Hvis man vælger den forkerte taktik undervejs kan det få katastrofale følger senere i løbet. Jeg valgte at gå alle 6 gange op ad Skovbakkevej - en taktik som giver gevinst senere på toppen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar