22 december, 2013

64/100 Rebild 42195 CANNONBALL

Træningstur, cannonball eller et rigtigt marathon?

Det spørgsmål bliver ofte stillet i marathonkredse. Nogle sværger til det sidste andre til det første. En ting har de alle tre til fælles - et marathon er 42195 meter. For mig er det ikke vigtigt om det er et officielt løb, men i stedet er terræn og selskab det afgørende. Netop disse to elementer var opfyldt i dag til Rebild 42195. 

Der var 6 løbere der havde meldt deres ankomst. HH, Bols, Erik, Rene, Mads og undertegnede. Desværre sov Mads over og meldte afbud i sidste øjeblik. Men det skulle ikke tage glæden fra os andre. Der var inden starten aftalt at vi skulle løbe socialt og forsøge at ramme tiden 4.00 - 4.12 - altså små 10 km./t. Den taktik blev dog ikke holdt de første par runder. Men vi satte i banken. 

Starten gik fra p-pladsen i Rebild. Ruten var den samme som til Champagne Marathon den 31/12. 6 runder á 7 km. Dog var ruten lidt længere end forventet. I alt 1600 meter længere. Håber de mange løbere bliver glade for det den 31/12 ;-) En super rute der er hurtig at gennemløbe. Det gode selskab gjorde selvfølgelig også sit til at tiden fløj afsted. Der var indkøbt et sparsomt depot som var stillet an bagerst i min bil. Men det var ikke meget der blev indtaget i løbet af de fire timer som løbet varede. 

Erik og Erik trak det meste af tiden men var gode til at komme ned og samle op undervejs. En rigtig social tur hvor alle ventede på hinanden. Jeg havde igen fornøjelsen af HHs selskab. Var lidt i tvivl om hvem af os der havde løbet de sidste 3 dage. HH var ikke meget værd på de sidste to runder. Sjældent at man ikke hører en lyd fra ham i over en time. Men jeg nød det. Var dog nødt til lige at tjekke hans puls undervejs. Der var liv. Den sidste runde blev tempoet sat op for at komme under de fire timer. Selvom jeg synes at det var under kontrol så talte minutterne alligevel hurtigt. Vi måtte derfor sætte fart på de sidste 3 km. og vi kom ind i tiden 3,58.

Jeg havde en god dag og kunne sætte tempo på den sidste runde. Føler at jeg er godt kørende i øjeblikket. Det er ikke benene der er problemet - men hovedet. Er træt mentalt. Føler det er en kamp hver gang. Skal overvinde mig selv til at fortsætte. En mental kamp udspiller sig fra 20-30 km. Vælger at fokusere på benarbejdet. Det er to stempler der skal køre. Igen og igen og igen og igen. Det ene skridt efter det andet. Det ene ben foran det andet. Ren teknik. Komme fremad uden at bruge kræfter. Træne i at løfte benene så lidt som muligt. Små skridt. Lande på forfod/mellemfod. Bevægelsesøkonom. Ikke snakke - blot kigge ned i jorden foran. Sveden springer frem på panden. Mister meget væske i løbet af sådan et marathon. Har ikke fundet den optimale løsning med overtøjet. Mit inderste lag bliver våd og kold efter kort tid. Så begynder jeg at fryse og tøjet bliver tung. Kan ikke smide det yderst lag fordi så begynder jeg at fryse. Skal have fundet noget uld til det inderst lag. 

Marathon nummer 4 er gennemført og jeg er nu halvvejs i mit lille projekt. Er glad for at jeg nu blot skal møde op i henholdsvis Hals, Hjallerup, Nørresund og Aalborg Øst og løbe de sidste 4 løb. Ingen forventninger. Blot nyde det og komme igennem uden overbelastningsskader. Dagens sang kan høres her. Måske jeg bare skulle gå det sidste stykke :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar