26 december, 2013

65/100 Hals marathon

Efter længere tilløb kom dagen endelig hvor jeg skulle løbe Hals Marathon.

5 marathonløb skulle være i Hals hos Bjarne Jensen og frue. Efter en længere omvej grundet forvirringen på motorvejen kom jeg i sidste øjeblik. Ikke den bedste start på dagen og motivationen var ikke i top. Men heldigvis var vejret med os denne dag.

Et lille begrænset startfelt havde fundet vej denne dag. Mads, Esbensen, Ole, Bjarne og jeg stillede til start på den lange distance og lidt flere på halvmarathon. Der var en god stemning da jeg ankom til Bjarnes garage. Der var stillet et depot med masser af lækkerier frem. 6 runder skulle gennemløbes inden der var fyraften. Den ene halvdel gik langs vandet på små stier og det var fantastisk. Hold da op for en natur. Temperaturen var høj og sveden sprang frem på panden. Overvejede at smide jakken i depotet. Men returen var på cykelstien ind til Hals igen. Her var der strid modvind og jeg droppede planen om at smide jakken igen. Fuld fokus med blikket rettet ned i jorden foran og tage et skridt ad gangen. Tempoet var automatisk lidt højere på denne del. 

Vi dannede hurtigt en lille gruppe bestående af Bjarne, Ole og jeg. Snakken gik lystigt på vandsiden og det var super hyggeligt. Synes faktisk at 6 runder er det bedste antal til et marathon. Efter kun 2 runder er vi en tredjedel igennem og blot en mere så er vi halvvejs. Psykologisk er det nemmere at fordøje. Efter 4 runder mistede vi kontakten til Ole der begyndte at hænge i bremsen. Fjerde runde ventede vi på ham, men jeg fornemmede at han helst ville løbe alene. Derfor besluttede vi at holde farten og sige farvel. Det er mest den mentale del der hård ved disse løb. Tanken om at skulle løbe de næste 4 timer i samme tempo kan godt være hård. Det er ikke benene der gør modstand - det er hovedet. Hører flere gange en stemme der siger "TAK for idag, klæd du bare om og kør hjem igen". Men fortsætter.

På sidste runde kan jeg se at tiden nærmer sig de 4 timer og jeg opfordre Bjarne til at sætte farten op. Men tiden er ikke vigtig for Bjarne, men alligevel følger han trop. Heldigvis kan han ikke se tiden da hans eget ur er løbet tør for strøm. Jeg udnytter situationen og siger at nu skal vi give den gas de sidste 3 km. for at nå det. Der bliver kæmpet og ingen af os vil give op. Vi løber i mål i garagen i tiden 3,56 og Bjarne kigger mistroisk på mig. Vi var da i god tid siger han så… jeg griner og gir ham ret. Det er god værkstedshumor. Efterfølgende står den på æbleskiver i privaten. Gæstfriheden er stor i Hals og jeg kommer gerne tilbage en anden gang. TAK for denne gang Bjarne og god jul til dig og familien.

Nu er jeg halvvejs i projektet. En mental milepæl er overstået. Ligesom et marathon hvor du runder de 21 km. Plejer at sige til mig selv at nu er vi halvvejs og nu skal vi bare hjem. Det samme er gældende denne dag. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar