26 december, 2013

67/100 BJERGmarathon i Nørresundby

Marathon og 1. juledag er en ukendt cocktail for mig.

Dejligt først at skulle starte dagen kl. 1100. Er mere til disse lidt senere starttidspunkter. Da jeg ankommer er alle de andre ankommet og klar til at løbe. Ikke fordi jeg kommer sent men fordi de andre kommer i rigtig god tid. Finn og Charlotte er nogle fantastiske mennesker der vælger at bruge deres 1. juledag på at lave løb for os andre tosser - TAK. Føler mig som æresgæsten til min egen fest. 

Finn gennemgår kort ruten inden starten og jeg aner overhovedet ikke hvor ruten går. Det hjælper ikke at han sætter vejnavne på. Jeg vælger blot at følge de andre. Der er både hel- og halvmarathon denne dag og Finn cykler i forvejen, men det er kun for halvmarathonløberne da de spurter afsted efter startskuddet lyder. Det viser sig dog hurtigt at ruten er ganske nem. Løber i en gruppe hvor nogle af løberne har løbet før og kender ruten. 10 runder i alt. På hver runde kommer vi forbi rockerborgen i Nørresundby. Heldigvis er de ikke stået op endnu og vi undgår en dummebøde for at løbe forbi så mange gange. 



Banan Kim ligger i vanlig stil ud i et voldsomt tempo og er ude af syne allerede på den første kilometer. Det er lidt svært at skelne mellem halv og helmarathon. Jeg følges med Carl, Kim samt Jean. Dog er Jean godt løbende og slår hurtigt et hul ned til os andre. Finn fortalte inden starten af der et par knolde vi skal op ad. Hvad han glemte at sige var at der er 2 BJERGE for hver runde - altså i alt 20 stigninger uden for kategori. De sugede alt energi ud af os. Allerede på 2. runde blev vores lille felt delt. Der bliver hurtigt slået et hul på 50-100 meter ned til nummer 2. Jeg er godt løbende denne dag og forsøger at holde tempo. Så må jeg efterfølgende arbejde på at få pulsen ned på toppen i et lavere gear. Det fungere fint og jeg er hurtigt oppe i tempo igen. Et signal om at formen nærmer sig Yukon. Mister Kim og Carl allerede på 3. runde. Men pludselig er Jean lige bag mig igen. Han har været på toilettet og er kommet op til mig. Suser forbi mig igen. Jeg ønsker ham god tur og holder mit tempo.

Taktikken går på at gå i depot hver anden gang og undgå tidsspilde. Ved godt der skal kæmpe idag for at komme under 4 timer. Men fra de 21 km. begynder det hele lige pludselig at gå meget bedre. Får kontakt mig Jean igen og sætter ham på bakkerne. Jean er en stabil løber der har løbet nogle gode tider og lavet noget tri. Ikke hr. hvem som helst og det giver lidt plus på den mentale side. Inden længe kan jeg slet ikke se ham mere. Selv må jeg lige træde af på naturens vejne. Han kommer op men er hurtig ude af syne igen. Han er færdig. 

Jeg forsøger at holde tempoet de næste par runder. Efter runde 8 fortæller Benjamin at Kim ikke er langt foran. Havde faktisk tænkt over denne situation i løbet af de sidste par runder, men var kommet til den konklusion at jeg ville løbe mit eget løb. Tid og placering er ikke vigtigt denne dag. Men alligevel bliver der vækket noget inde i mig. NEJ nu skal det være. Sætter tempo og håber jeg kan se ham på de lange lige stykker men det kan jeg ikke. Først på bakken kan jeg se ham på toppen. Han har fået følgeskab af DR. LØB. Speederen bliver trykket lidt mere ned og jeg sætter tempo. Hiver samtidig efter vejret med tænker at det bliver godt på toppen igen. Taktikken virker og jeg henter ham 6-7 km. før mål. Følges lidt med dem inden jeg igen sætter tempo. Er fandens godt løbende på det her tidspunkt. Sidste gang jeg kommer i depot fortsætter jeg som planlagt. Sidste runde bliver den hurtigste og jeg kommer i mål i 3,42.

Sluttiden kommer meget bag på mig. Men jeg er super glad for at have gennemført de 7 marathons på en uge som først var planen. Små 300 km. på en uge. Det har jeg alligevel aldrig prøvet før. Har hele tiden haft Casper som pejlemærke. Kan huske da jeg første gang læste om hans træningsuge på 300 km. tænkte jeg- HOLD DA KÆFT det er vildt. Hvordan kan det lade sig gøre. Nu står jeg her selv. Er stolt og glad for at jeg kom igennem i fin stil og uden skader. Fysisk har jeg det godt. Er ikke mere medtaget end at jeg godt kunne have fortsat. Benene har det godt. 

Jean gik ud efter 32 km. og Kim kommer i mål 6 min. senere. Billedet afslører jeg måske havde løbet lidt over evne og trætheden havde sneget sig ind på mig. Nu står den på hvile inden sidste løb imorgen hos DR. LØB.



  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar